Geluid

Review: Teufel S 5000 SW subwoofer

Maar laten we het eerst even over Teufel hebben. Deze Berlijnse luidsprekerfabrikant is gespecialiseerd in luidsprekers op maat van de thuisbioscoop, al komen er stilaan ook meer en meer andere audioproducten in het gamma.

Vrij apart is dat hun producten rechtstreeks van de fabrikant aan de consument worden verkocht. De klassieke importeur- en winkelschakels vallen dus weg.

,

Bij de introductie van de S 5000 SW verkocht Teufel deze subwoofer alleen als onderdeel van de System 5 'Cinema' 5.1-luidsprekerset, maar sinds kort is hij ook los verkrijgbaar.

Het is alvast geen kleine jongen: de sub is 54,6 centimeter hoog, 37 centimeter breed en 47,5 centimeter diep. Hij werpt ook aardig wat gewicht in de strijd, met een gewicht van 23,5 kilogram. Niet onoverkomelijk voor wie een aparte ruimte heeft voor een thuisbioscoop, maar in een gemiddelde woonkamer is het een behoorlijk imposante verschijning.

Dat brengt ons naadloos bij de afwerking en de looks van de S 5000 SW. De afwerking is degelijk en solide, maar het kastmateriaal is behoorlijk vingerafdrukgevoelig bij onze zwarte testversie. En de looks? Tja, het is een rechthoekige kast op poten. Puur functioneel dus, zonder verdere franjes.

,

Op de achterzijde zit bovenaan een brede, smalle baspoort. Daaronder zit een regel- en aansluitpaneel. Heel veel valt daar overigens niet te beleven. Er is een enkele (mono) ingang op cinch aanwezig en cinch-uitgang. Die eerste moet je verbinden met de subwooferuitgang van je AV-receiver, de tweede dient om het signaal eventueel door te lussen naar een tweede subwoofer.

Een schuifknopje laat toe om de subwoofer ofwel op 'On' te zetten ofwel op 'Auto'. In het eerste geval staat hij gewoon aan, in het tweede geval schakelt hij zichzelf automatisch in als hij een audiosignaal binnenkrijgt. Als hij gedurende 20 minuten niets meer ontvangt, schakelt hij zich automatisch uit.

Met een tweede schuifknop kan je de fase instellen, op 0 graden of op 180 graden. Tenslotte is er nog een draaiknop aanwezig waarmee je het volume regelt.

Een afsnijfilter zit er niet op, dus ben je verplicht om de afsnijfrequentie op de AV-receiver in te stellen. Dat betekent meteen ook dat deze sub zich niet zomaar laat combineren met een klassieke stereoversterker.


,

De S5000 SW heeft een klasse-D versterker van 200 watt in de behuizing die een downfiring woofer (in normaal Nederlands: een naar beneden gerichte luidspreker) met een diameter van 30 centimeter moet aansturen.

Dat resulteert volgens Teufel in een frequentiebereik dat onderaan doorloopt tot 40 Hz (bij +/-0 dB) en een maximale geluidsdruk van 105 dB. De aanbevolen overgangsfrequentie bedraagt 80 Hz.

Die frequentie selecteren we dan ook op onze Meridian 861 IV surroundprocessor voor we aan de luistertest beginnen.

,

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de S 5000 SW voldoet niet aan de verwachtingen die we voor onze praktijktest koesterden. En dat betekent niet dat we hem niet goed vinden.

Bij een uit de kluiten gewassen sub als deze Teufel verwachtten we van tevoren niet al te veel op het vlak van finesse en resolutie, maar des te meer wat het volumebereik en de laagextensie betreft.

In werkelijkheid is het net andersom: de geluidsdruk die de S 5000 SW neerzet is minder dan verwacht, en dan bedoelen we vooral in verhouding tot de kastgrootte. Dat manifesteert zich (of net niet) in de diepe baspartijen in de soundtrack van Titanic.

Ook loopt de sub niet heel ver door in het laag. Duurdere subs kunnen tijdens spannende scènes in een film soms de hele kamer op een voelbaar fysieke manier in de tang nemen, maar dat doet de S 5000 SW in veel mindere mate.

Maar het laag dat de S 5000 SW wél produceert – hier komen we bij het hoofdstuk resolutie en finesse – bevat veel meer details en komt veel kwalitatiever over dan je zou vermoeden bij een budgetgerichte sub.

De verschillende noten in de baslijn van 'Karmacoma' van Massive Attack zijn bijvoorbeeld heel goed volgbaar. En nadeinen doet de S 5000 SW ook al niet. Mooi zo.

,

De S 5000 SW heeft één euh… groot nadeel, of eigenlijk twee, naar gelang hoe je het bekijkt. Het is een groot ding, en de kracht en diepgang die je daar in eerste instantie bij verwacht, komt er niet in die mate uit.

De doelgroep is bijgevolg de consument die er niet mee zit dat er een groot bakbeest in zijn woonkamer wordt neergepoot, en het ook geen ramp vindt dat het laagfundament in verhouding eerder tam uitvalt.

Het grote voordeel van deze sub? Zijn muzikale kwaliteiten in verhouding tot de bescheiden prijs.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.