Redactie

Review: Thrustmaster T500 RS stuurwiel/pedalen

Vooraleer je het stuur in handen kan nemen en het metaal onder je gaspedaal kan opzoeken, moet het hele gevaarte geïnstalleerd worden in een ideale rijpositie. ‘Gevaarte’ is hier echt wel van toepassing: het stuur alleen al zet 4,6 kilogram op de weegschaal en de pedalenset gaat daar nog eens vlotjes overheen met 7,3 kilogram.

Het hoge gewicht is niet zo vreemd als je bedenkt dat er veel metaal gebruikt is bij de productie van de T500 RS. Met reden, want door het hoge gewicht voelt alles erg solide aan en kan je de pedalenset zelfs op een niet te gladde ondergrond plaatsen zonder dat deze verschuift als je het gas- en/of rempedaal indrukt.

Behalve de pedalenset zijn ook de grote schakelflippers (zeventien centimeter!) en het middenstuk van het stuur vervaardigd uit metaal, allemaal met duurzaamheid en
gebruikscomfort in het achterhoofd.

,

Het stuur, met een diameter van dertig centimeter, kan 1.080 graden draaien en is instelbaar dankzij een gemotoriseerde stop. Hierdoor kan je voor elke wagen en elk circuit je eigen maximale draaihoek selecteren. Het stuur is ook voorzien van alle noodzakelijke toetsen zodat je de draadloze SixAxis-controller van de PS3 zonder problemen kan wegleggen.

Een knop die meteen de aandacht trekt op de stuurconsole is de ‘Mode’-knop, die een rood of groen lampje activeert. Wanneer het lampje rood is, staat de pedalenset van de T500 RS ingesteld op GT-stijl. Dit betekent dat de pedalenset gebruikmaakt van de ‘hangende’ set-up: de pedalen zijn bovenaan bevestigd en je duwt ze als het ware naar beneden. Kies je voor de ‘staande’ F1-stijl van de pedalen, dan moet je de knop indrukken zodat het lampje groen kleurt.

Om in F1-stijl te racen, moet je wel enkele aanpassingen doen aan de pedalenset. Eerst schroef je de metalen antislipplaat los en bevestig je ze aan de andere kant van de set. Daarna draai je ze 180 graden zodat de plaat opnieuw op de grond ligt. Schroef het metalen gaspedaalplaatje, dat nu ondersteboven op de verkeerde pedaal zit, los en bevestig het aan het juiste gaspedaal.
 

Dat verklaart ook meteen waarom er een derde pedaal op de set zit. Deze dient – voorlopig – niet om te ontkoppelen; dat hoeft niet dankzij de schakelflippers. De komende maanden brengt Thrustmaster nog een losse versnellingspook op de markt, en in combinatie met die laatste zal je het derde pedaal wel nodig hebben bij het schakelen.

Ook de andere pedalen kunnen aangepast worden. Wil je het rem- en gaspedaal dichter bij elkaar, dan kan je simpelweg de plaatjes van de pedalen losschroeven en alles naar eigen wens instellen. Om het allemaal nog realistischer te maken, kan het rempedaal voorzien worden van een bekrachtigde en instelbare weerstand in de vorm van een veer, zodat je zelf kan bepalen hoe krachtig je het rempedaal moet indrukken.

,

Ondanks het hoge gewicht van de pedalenset raden we je toch aan om hem stevig neer te zetten, liefst geruggensteund door een ander voorwerp – ervan uitgaande dat je niet in het bezit bent van een volledige raceopstelling met een aangepaste stoel en houders om het stuur en de pedalenset op te monteren. Creatief zijn met een stevig op de poten staande salontafel en een comfortabele stoel of zetel is voldoende om voor het nodige spelplezier te zorgen.

Ook het stuur moet goed bevestigd worden op een stevige ondergrond, want dat krijgt het soms zwaar te verduren van de indrukwekkende Force Feedback-ondersteuning. De aparte Force Feedback-motor van de T500 RS heeft een vermogen van 65 watt en levert een koppel van 150 mNm bij drieduizend toeren per minuut. Vrij vertaald: race je van curbstone naar curbstone, dan zal je de nodige trekken aan het stuur te verduren krijgen. Denk je de tegenstander even het decor in te rammen, dan hopen we alvast dat je het stuur stevig in handen hebt!

‘HallEffect Accurate Technology’ is de naam van de nieuwe technologie die Thrustmaster heeft ontwikkeld voor zijn gameproducten die bewegingen moeten doorgeven aan een pc of console. De technologie maakt geen gebruik van mechanische sensors, maar van magnetische 3D-sensors met de HallEffect-technologie. Die zorgt ervoor dat alles veel nauwkeuriger geregistreerd kan worden. Daarenboven gebeurt alles zonder enige wrijving en is er geen sprake van slijtage.

Een ander groot probleem van de stuurwielen van vroeger, ‘dode zones’ waarbij er geen precieze respons is op een beweging van het stuur, is eveneens aangepakt bij de T500 RS. De kleinste beweging van het stuur resulteert al in een reactie op het scherm. Races in Gran Turismo 5 zijn hierdoor zeer natuurlijk, voorspelbaar en vloeiend, zonder schokken.
 

Nu we het toch over deze game hebben: de Thrustmaster T500 RS is een van de twee officieel door PlayStation ondersteunde stuurwielen voor de exclusief op de PS3 verschenen racegame. Ook andere racegames zijn speelbaar met de T500 RS, maar dan wel zonder de Force Feedback-effecten.

Hopelijk komt daar in de nabije toekomst snel verandering in en krijgen ook andere racegames volledige ondersteuning van Thrustmaster. Dat men er actief mee bezig is, bewijst de recente release van een patch voor Gran Turismo 5 waarmee je de Force Feedback-kracht van de T500 RS nog preciezer kan afregelen. (Update: Thrustmaster kondigde op de Facebook-pagina van de T500 RS onlangs aan dat de set ook volledig compatibel wordt met DiRT 3. Deze testen we kortelings.)

Ook pc-gamers blijven niet langs de zijlijn staan, want voor hen heeft Thrustmaster een speciale pc-driver uitgebracht. Met zijn usb-aansluiting is de T500 RS makkelijk aan te sluiten op een pc en kan je dus ook pc-racegames spelen.

,

De grote vraag die op ieders lippen ligt, luidt natuurlijk: ‘hoe realistisch is de racebeleving met de T500 RS?’. Daar hebben wij maar een antwoord op: ongeëvenaard!

Het stuur heeft een uitstekende en comfortabel aanvoelende grip en stuurt erg makkelijk, de pedalen zijn erg goed te bedienen en de antislipvoetsteun zorgt ervoor dat je voeten niet van de pedalen slippen. De minste beweging aan het stuur heeft resultaat en de kleinste oneffenheid in het wegdek wordt vertaald naar het stuur via de Force Feedback-effecten.

Daarenboven is alles tot in de kleinste details bij te regelen zodat iedereen zijn ideale set-up kan creëren, en voelt alles erg degelijk en stevig aan – toch een must, aangezien dit een gameaccessoire is die tegen een stootje moet kunnen.

Wij vragen ons alleen af wie er vijfhonderd euro wil neertellen voor een accessoire dat voorlopig maar één game voor honderd procent ondersteunt. In dat opzicht lijkt de Logitech Driving Force GT (129 euro), het andere officiële stuurwiel voor Gran Turismo 5, een interessanter koopje. Van die laatste was echter geen sample beschikbaar voor een review.
 

,

De Thrustmaster T500 RS is zonder twijfel de indrukwekkendste stuur- en pedalenset die je momenteel in huis kan halen als je Gran Turismo 5 op de PlayStation 3 wil spelen. Maar het is meteen ook de duurste.

Hopelijk krijgen andere racegames snel een even uitgebreide ondersteuning, en wordt deze set even snel iets goedkoper.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.