Toon alles (4)
Robby Sterkens

GT- of F1-stijl

Het stuur, met een diameter van dertig centimeter, kan 1.080 graden draaien en is instelbaar dankzij een gemotoriseerde stop. Hierdoor kan je voor elke wagen en elk circuit je eigen maximale draaihoek selecteren. Het stuur is ook voorzien van alle noodzakelijke toetsen zodat je de draadloze SixAxis-controller van de PS3 zonder problemen kan wegleggen.

Een knop die meteen de aandacht trekt op de stuurconsole is de ‘Mode’-knop, die een rood of groen lampje activeert. Wanneer het lampje rood is, staat de pedalenset van de T500 RS ingesteld op GT-stijl. Dit betekent dat de pedalenset gebruikmaakt van de ‘hangende’ set-up: de pedalen zijn bovenaan bevestigd en je duwt ze als het ware naar beneden. Kies je voor de ‘staande’ F1-stijl van de pedalen, dan moet je de knop indrukken zodat het lampje groen kleurt.

Om in F1-stijl te racen, moet je wel enkele aanpassingen doen aan de pedalenset. Eerst schroef je de metalen antislipplaat los en bevestig je ze aan de andere kant van de set. Daarna draai je ze 180 graden zodat de plaat opnieuw op de grond ligt. Schroef het metalen gaspedaalplaatje, dat nu ondersteboven op de verkeerde pedaal zit, los en bevestig het aan het juiste gaspedaal.
 


Dat verklaart ook meteen waarom er een derde pedaal op de set zit. Deze dient – voorlopig – niet om te ontkoppelen; dat hoeft niet dankzij de schakelflippers. De komende maanden brengt Thrustmaster nog een losse versnellingspook op de markt, en in combinatie met die laatste zal je het derde pedaal wel nodig hebben bij het schakelen.

Ook de andere pedalen kunnen aangepast worden. Wil je het rem- en gaspedaal dichter bij elkaar, dan kan je simpelweg de plaatjes van de pedalen losschroeven en alles naar eigen wens instellen. Om het allemaal nog realistischer te maken, kan het rempedaal voorzien worden van een bekrachtigde en instelbare weerstand in de vorm van een veer, zodat je zelf kan bepalen hoe krachtig je het rempedaal moet indrukken.

gerelateerde items