Geluid

Review: Totem Mite

Wanneer we het hebben over audiomerken met een sterke eigen identiteit, denk we vaak onwillekeurig aan Britse hifimerken. Maar ook aan de andere kant van de oceaan wordt er op een vaak eigenzinnige manier aan de weg naar beter geluid getimmerd. Bij het Canadese Totem bijvoorbeeld, een luidsprekerfabrikant die al sinds 1987 actief is onder de vleugels van oprichter en hoofddesigner Vince Bruzzese.

Wat meteen opvalt wanneer je het aanbod van Totem doorneemt, is de consequente benaming van de speakers. Met namen zoals Arro, Hawk en Tribe is de link met de merknaam niet ver te zoeken – het indianenthema en het spirituele wereldje daar omheen is nooit ver af.

Wat eveneens in het oog springt, is hoe uitgebreid het aanbod is. Of je nu op zoek bent naar speakers voor een surroundopstelling, inbouw of stereo: de kans is groot dat je bij Totem iets in het aanbod vindt dat perfect bij je wensen aansluit.

Het accent ligt bij Totem echter nog steeds op compacte luidsprekers, die met maar liefst negen modellen in verschillende prijsklassen dé specialiteit van het huis zijn. Kortom, redenen genoeg om kennis te maken met een van deze speakers. 
 

,

De Mite die we op bezoek hebben is zo’n compacte boekenplankluidspreker, meer bepaald een micromonitor. Nu zijn monitorluidsprekers sowieso al niet overdreven groot, maar met een voetafdruk van amper 15 bij 21 centimeter is de Mite echt wel een bijzonder compacte verschijning.

Tel daar nog een hoogte bij van 27,5 centimeter, en je hebt een speaker die haast verdwijnt in je interieur – of je de Mites nu op stands plaatst of ze op een kast posteert. Als muziekliefhebber lig je misschien niet echt wakker van dat argument, maar je wederhelft denkt daar mogelijk heel anders over…

Bovendien biedt Totem een opvallend ruime keuze wat afwerkingsmogelijkheden en kleuren betreft. Zo kan je de speakers met een zwarte of witte satijnafwerking krijgen (999 euro / 1.199 euro), in mahonie- of kersenhout (1.199 euro) of in een glanzend designkleurtje (1.399 euro) – telkens met een piekfijn afgewerkte speakerkast die in eigen huis vervaardigd wordt. Het is maar wat je wil en wat je ervoor over hebt, maar de kans is alleszins bijzonder klein dat je je beperkt zal voelen in je keuze. 
 


,

Aangezien Totem de Mite levert zonder doek voor de luidsprekerunits, krijg je meteen de kans om de drivers van deze tweeweg speaker te bewonderen. Weinig verrassend gaat het om eerder kleine drivers, meer bepaald een 5,5-inch mid/laag-eenheid en een 1-inch grote soft-dome tweeter. Dat bezorgt de Mite volgens de spe- cificaties een gevoeligheid van 87 dB en een frequentiebereik dat onderaan doorloopt tot 50 Hz (bij -3 dB).

Op de achterkant zit een kleine, ronde basreflexpoort terwijl in een uitsparing onderaan twee paar vergulde luidsprekeraansluitingen zitten, onderling verbonden met een koperen brug. Wie met bi-wiring of bi-amping wil experimenteren kan zich dus probleemloos uitleven. De connectoren aanvaarden naakte luidsprekerkabels of banaanstekkers, maar voor sommige erg forse spades zal je mogelijk net wat plaats te kort komen.

Bovendien belooft de Mite een betrekkelijk ‘makkelijke’ speaker te zijn wat de plaatsing betreft. Zo claimt Totem dat een afstand van 30 centimeter tot de achterliggende muur al volstaat voor een evenwichtige weergave.

Maar nog belangrijker in die optiek is de ruime off-axis dispersie van geluid, een familietrekje bij Totem. Daardoor wordt het meestal overbodig om de speakers naar je luisterpositie toe te draaien (toe-in), wat het eenvoudiger maakt om het volle potentieel uit deze speakers te halen. 
 


,

Importeur Joenit bezorgde ons naast een setje Mites ook een geïntegreerde versterker die mooi zou moeten ‘matchen’ met deze Totems, de Rega Brio-R. Naast de overige apparatuur in ons rack ziet die laatste er weliswaar heel compact uit – hij is maar half zo breed dan een standaard versterker – maar met zijn ruim bemeten ringkerntrafo en een vermogen van 50 watt (RMS, bij 8 ohm) zou hij de Mites netjes aan moeten kunnen sturen. Totem beveelt zelf overigens een versterkervermogen aan van 20 tot 80 watt voor de Mite.

We stellen de Mites op volgens de richtlijnen van Totem, waardoor de speakers een kleine twee meter uit elkaar komen te staan op zo’n 50 centimeter van de achterwand. Zoals Totem zelf al aangeeft blijkt er inderdaad niet meteen een reden om de speakers in te draaien – wanneer ze recht vooruit de ruimte in stralen krijg je een vrij ruime sweet-spot zonder dat de imaging er onder lijdt.

Plaatsen we de speakers nog verder uit elkaar, dan is het wel nuttig om een beetje toe-in te gebruiken zodat er geen ‘gat’ valt tussen de twee speakers.

Wanneer we de eerste tracks op de Totem Mite loslaten, valt meteen op dat er een verrassend groots geluid uit deze kleine speakers komt. Symfonische werken zijn meestal niet meteen het favoriete speeldomein van kleinere monitors, maar de Mite draait er zijn hand niet voor om en vult onze testruimte met een geloofwaardige schaalafbeelding. Zonder te overdrijven en met prima lokaliseerbare instrumenten en stemmen.

Het enige dat we bij dit soort werk missen, is de diepgang om bijvoorbeeld paukslagen en ander grof geweld in hun volle glorie neer te zetten, maar dat kan je bezwaarlijk een verrassing noemen. Anderzijds kan je het laagbereik wel relatief eenvoudig opkrikken door de speakers wat dichter bij de achterliggende muur te plaatsen.

Bij andere muziekgenres – we luisteren onder meer naar akoestisch werk van Finley Quaye – komen vooral de controle en snelheid die de Mite aan de dag legt op het voorplan te staan. Er zit ook een echte directheid in het geluid – ook bij lage volumes – wat met name bij livetracks voor erg mooie, realistische resultaten zorgt.
 


,

Ook met elektronische muziek – we stoppen ‘Army of Mushrooms’ van Infected Mushroom in de CD-speler – merk je die lichtvoetigheid en snelheid weer op. Plotse tempowisselingen, snelle drumsolo’s of drukke melo- dielijnen: ze lijken de Mite volkomen koud laten. Meer nog, op het punt waar nogal wat andere speakers het moeilijk krijgen om alles bij te benen en onder controle te houden, lijkt de Mite zowaar op te leven.

In combinatie met de uitstekende imaging, heldere stemweergave en prima detaillering zorgt deze Totem-Rega combinatie dan ook voor een ronduit intrigerende luisterervaring. Minpuntjes? In onze optiek is er eentje, en dat zit ‘m in het (mid)hoog. Afhankelijk van de randapparatuur en opname, is daar soms een scherp randje te bespeuren.

In combinatie met de smooth klinkende Rega Brio-R zou je dat niet meteen zeggen – de Mite blijft ook dan een eerlijke, helder klinkende speaker, maar geen vermoeiende. Het is dus geen vergoelijkende speaker die alles in een warm kleedje hult. En net daarom combineer je de Mite beter niet met een uitgesproken felle versterker of DAC, want dan kan het een tikkeltje te confronterend worden voor hifigebruik. 

,

Het mag duidelijk zijn: de Totem Mite is een monitor die op klankmatig vlak veel meer te bieden heeft dan je op basis van zijn afmetingen zou verwachten. Combineer hem met een versterker en bron die er mooi bij aansluiten, en je hebt een fijnzinnige hifiset in huis die bijzonder realistisch uit de hoek kan komen. De compacte formfactor, afwerkingsmogelijkheden en woonkamervriendelijke plaatsingsvoorschriften maken het plaatje er alleen maar interessanter op. 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.