Geert Fauvart

Recht voor de raap

Importeur Joenit bezorgde ons naast een setje Mites ook een geïntegreerde versterker die mooi zou moeten ‘matchen’ met deze Totems, de Rega Brio-R. Naast de overige apparatuur in ons rack ziet die laatste er weliswaar heel compact uit – hij is maar half zo breed dan een standaard versterker – maar met zijn ruim bemeten ringkerntrafo en een vermogen van 50 watt (RMS, bij 8 ohm) zou hij de Mites netjes aan moeten kunnen sturen. Totem beveelt zelf overigens een versterkervermogen aan van 20 tot 80 watt voor de Mite.

We stellen de Mites op volgens de richtlijnen van Totem, waardoor de speakers een kleine twee meter uit elkaar komen te staan op zo’n 50 centimeter van de achterwand. Zoals Totem zelf al aangeeft blijkt er inderdaad niet meteen een reden om de speakers in te draaien – wanneer ze recht vooruit de ruimte in stralen krijg je een vrij ruime sweet-spot zonder dat de imaging er onder lijdt.

Plaatsen we de speakers nog verder uit elkaar, dan is het wel nuttig om een beetje toe-in te gebruiken zodat er geen ‘gat’ valt tussen de twee speakers.

Wanneer we de eerste tracks op de Totem Mite loslaten, valt meteen op dat er een verrassend groots geluid uit deze kleine speakers komt. Symfonische werken zijn meestal niet meteen het favoriete speeldomein van kleinere monitors, maar de Mite draait er zijn hand niet voor om en vult onze testruimte met een geloofwaardige schaalafbeelding. Zonder te overdrijven en met prima lokaliseerbare instrumenten en stemmen.

Het enige dat we bij dit soort werk missen, is de diepgang om bijvoorbeeld paukslagen en ander grof geweld in hun volle glorie neer te zetten, maar dat kan je bezwaarlijk een verrassing noemen. Anderzijds kan je het laagbereik wel relatief eenvoudig opkrikken door de speakers wat dichter bij de achterliggende muur te plaatsen.

Bij andere muziekgenres – we luisteren onder meer naar akoestisch werk van Finley Quaye – komen vooral de controle en snelheid die de Mite aan de dag legt op het voorplan te staan. Er zit ook een echte directheid in het geluid – ook bij lage volumes – wat met name bij livetracks voor erg mooie, realistische resultaten zorgt.
 

gerelateerde items