Lederen omgeving

De interface van Whaale Player bestaat uit twee delen. Links zie je een menubalk, rechts de Stage. De menubalk is afgewerkt met virtueel wit leer, wat de app wellicht een luxe-uitstraling moet geven.  Centraal in de menubalk heb je een paneeltje dat door links en rechts te vegen iets anders toont. Je ziet hier een algemeen infoblokje, een opsomming van bronnen of een lijst van Airplay-ontvangers.

De app gebruiken is best eenvoudig: je sleept de gewenste Airplay-ontvangers naar de Stage, en daarna versleep je de bron. Op dit moment zijn er maar twee bronnen, waarvan eentje van beperkte nut. Wellicht ga je in dagelijks gebruik vooral muziek afspelen vanaf de Muziek-bibliotheek van de iPad zelf, want de audio die schuilt gaat achter de keuze 'Whaale Selection' is eerder karig en irrelevant.

Meteen stoten we op een belangrijke beperking van de speler. Als je in je muziekbibliotheek duikt, ga je alle liedjes zien - maar enkel de tracks die effectief op de iPad of iPhone staan spelen af. Je ziet dus mogelijk heel wat muziek die je via iTunes Match in de cloud hebt gestopt, maar als je die tracks wil beluisteren ga je in de Muziek-app ze eerst moeten downloaden. Wellicht kan het niet anders wegens beperkingen opgelegd door Apple, maar handig is anders.

In de muziekbibliotheek kan je ook enkel tracks stuk per stuk toevoegen aan een afspeellijst. Een paar albums klaarzetten om te spelen vereist dus veel keer drukken op het scherm. Whaale zegt van zijn kant dat het werkt aan een manier om toch in één beweging een volledig album te selecteren. Dat het nu niet kan, komt volgens de ontwikkelaars door veranderingen in iOS 7.