Streaming-opties

Het is Bowers & Wilkins wel menens met het Wireless-etiketje. Hoewel er achteraan wel een 3,5 mm aux-ingang is voorzien, verwacht de fabrikant dat je vooral draadloos muziek zal aanleveren.

Klein minpuntje: de nieuwe Zeppelin heeft niet langer een optische ingang. Hierdoor kan je geen cd-speler aansluiten of hem als speaker voor je televisie inzetten. Vermoedelijk is de vraag naar die toepassingen eerder beperkt.

Qua streaming heb je wel verschillende opties: Bluetooth, Airplay en Spotify Connect. Om die twee laatste mogelijk te maken, moet je de Zeppelin eerst verbinden met je netwerk. Dat kan met een ethernetkabel of via WiFi.

Met een iPhone of iPad (waarop iOS 8 of hoger staat) is het verbinden van de speaker met je draadloos netwerk kinderspel. Het Apple-toestel zal automatisch waarnemen dat er een nieuwe Airplay-speaker in de buurt is en je vragen of de Zeppelin de gegevens van het WiFi-netwerk mag ontvangen. Druk op ‘ja’ en even later hangt hij op het netwerk. Met een Android-apparaat is de procedure een klein beetje meer omslachtig, maar een app van Bowers & Wilkins leidt je wel door het stappenplan.

Eens de Zeppelin op het netwerk hangt, is muziek streamen via Airplay of Spotify Connect heel eenvoudig. Voor het eerste tik je op een Apple-toestel op het Airplay-icoon, bij Spotify Connect zal de Zeppelin automatisch als speaker-optie verschijnen in de Spotify-app op je mobiel of computer. Airplay streamt muziek aan lossless cd-kwaliteit, bij Spotify luister je naar lossy MP3 of Ogg Vorbis aan 320 Kbps.

De derde optie, Bluetooth, staat echter los van WiFi, wat interessant is als je wil luisteren naar de Zeppelin op een plaats waar geen netwerk is. Of als bijvoorbeeld een bezoeker wat muziek wil laten horen, zonder dat je dan eerst zijn telefoon moet laten verbinden met je netwerk. Voor Bluetooth moet je een onopvallend knopje indrukken naast het Bowers & Wilkins-naamplaatje. Een geluidssignaal zal aangeven dat de Zeppelin kan gekoppeld worden, een tweede audiosignaal bevestigt dat een koppeling gelukt is.

Bowers & Wilkins voorziet ondersteuning voor SBC (de standaardcodec) maar ook het betere AAC (gebruikt door Apple-apparaten) en aptX (een hoogwaardigere codec die bij steeds meer Android-apparaten te vinden is). AptX is niet per se lossless, maar levert zelfs in zijn lossy variant een zeer goed resultaat.

Bij het testen viel me op dat de Zeppelin ook als DLNA-speler verschijnt in apps als BubblePnP, maar officieel kan je de speaker via deze weg niet aansturen en in de praktijk lukte het ook niet. DLNA is ongetwijfeld een 'lastige' en minder gebruikersvriendelijke technologie vergeleken met Airplay en Bluetooth, maar zou het in theorie mogelijk hebben gemaakt om hi-resbestanden bij de DAC van de Zeppelin Wireless te krijgen.