Toon alles (8)
Jamie Biesemans

Met en zonder Atmos

Een van de pleziertjes bij het testen van een AV-receiver is dat je natuurlijk je favoriete scenes uit films mag herbekijken. De actiethriller ‘John Wick’ met Keanu Reeves zal nooit een Oscar winnen, maar is verrassend onderhoudend en ook van de beste Atmos-films waarmee je de oren plezier kunt doen. Wij luisteren eerst naar de 5.1-versie via een machtige maar toegankelijke Dali Opticon-opstelling (Opticon LCR x 4, Opticon Vokal en een krachtige Dali SUB K-14 F), wat al een echt plezier is. Als Wick een onderhoud heeft met Winston (Ian McShane) in de bar van The Continental, hét hotel waar huurmoordenaars graag vertoeven, zet de AVR-X2200W je midden in de actie. Het getinkel van glazen, het geroesemoes van andere klanten wordt aangeleverd via de rear-surrounds, terwijl het duo voor je ogen hun gesprek houdt. Als Wick even later zijn doelwitten opzoekt in een nachtclub, barst het gestileerde geweld in volle hevigheid los. Soms lijkt het meer dansen dan vechten, een hommage aan regisseurs zoals John Woo.

Bij het bekijken van de zevende Fast & Furious-film was ik toch geneigd om het centerkanaal een paar dB bij te regelen, ondanks de uitgebreide Audessey-meting vooraf. Fijn aan deze receiver is dat je dergelijke finetuning heel vlot doet, via de Option-knop en dan Kanaalniveau afstellen. Ook heel handig als je het te maken hebben met filmmateriaal van verschillende bronnen, is die Info-knop op de remote. Je ziet dan niet enkel welke kanalen in gebruik zijn, maar ook welke kanalen binnenkomen op dat moment, evenals de Audyssey-modi die actief zijn. Een update over het huidige stroomverbruik maakt het helemaal af, al ben ik niet zeker wat je nu juist met die eco-informatie moet aanvangen.

We halen ook de Dolby Atmos-versie van John Wick boven, sinds kort op Blu-ray beschikbaar. We ruilen de Dali Opticon-surroundopstelling dan meteen ook in voor de gloednieuwe Atmos-klare LT5-set van Teufel, waarmee je 5.1.2-opstelling krijgt met twee hoogtekanalen vooraan die via het plafond reflecteren. (Er is ook een versie die 5.1.4 levert, maar dat is niet haalbaar met deze receiver). 

Toegegeven, het is niet dé ideale Atmos-opstelling, maar die moeten we in ons testruimte nog bouwen. Komt er aan. Maar tot dan biedt de LT5-set een mooie tussenoplossing die zeker niet slecht klinkt – iets dat je binnenkort in de recensie van deze 3.500 euro kostende opstelling wel leest. Wil je voor een volwaardigere 5.2.4-opstelling gaan, dan moet je sowieso in een hoger prijssegment gaan loeren.

Mooi aan de Denon-receiver is dat je helemaal vrij bent om de hoogtekanalen in te delen zoals je wil. De setup maakt een onderscheid tussen reflecterende speakers (met instelbare afstand tot het plafond) en inbouwspeakers die in het plafond zijn verwerkt, en dat zowel in voor, midden en achterposities. Dat is belangrijk.

gerelateerde items