Redactie

Test: Epson EH-TW6600

De zwarte, afgeronde vormgeving ziet er erg stijlvol uit. De behuizing laat een beetje licht lekken langs de verluchtingsgrille vooraan, maar dat zal de kijkers nooit storen.

De aansluitingen achteraan zijn ondertussen vertrouwd. Bij de twee HDMI-aansluitingen is er eentje dat MHL-compatibel is, je kan er dus eenvoudig je smartphone op aansluiten. Component, composiet en een PC-aansluiting leveren de analoge mogelijkheden. Daarnaast is er ook een stereo cinch ingang voorzien. Inderdaad, deze Epson levert ook geluid. Een 12V-trigger en RS-232C aansluitingen leveren de nodige domotica mogelijkheden.

,

De Epson is geen moeilijke klant als je zijn plaatsje uitzoekt. De zoomlens heeft een 1,6x bereik, maar belangrijker is dat de lens voorzien is van een ruime portie vertikale en horizontale lensshift. De lensoffset is 50% waardoor de lens zich perfect centraal in het beeld bevindt als alles in neutrale stand staat. Dat is goed als je hem op een schap wil plaatsen, maar met de 60% verticale lensshift zet je hem evengoed op de salontafel of hang je hem aan het plafond. Horizontaal ben je wat beperkter, maar hij hoeft dus niet perfect in het midden te staan. De lensshift is makkelijk te bedienen met behulp van de draaiknoppen boven op de projector.

Om ook alle bekabelingsproblemen op te vangen kan je kiezen voor de witte EH-TW6600W, die is voorzien van een ingebouwde draadloze Full HD ontvanger. De bijgeleverde draadloze zender beschikt over vijf HDMI-ingangen, en een HDMI-uitgang. Daarmee sluit je al je bron-apparaten probleemloos aan.

Het ventilatorlawaai is in de ECO stroomverbruik mode nauwelijks te horen. Zelfs als je naast de projector zit, ga je er vermoedelijk geen last van hebben. In de andere modes is hij wel een pak luidruchtiger.

,

De Epson onderscheidt zich door een enorme lichtopbrengst. Op papier geniet je van 2.500 lumen, een waarde die je alleen maar in de Dynamisch beeldpreset haalt. Vermits die preset absoluut geen degelijke kleuren levert, schakel je best naar de Cinema of zelfs de Natuurlijk beeldpreset. Die laatste bleek overigens de beste gekalibreerde beeldmode te zijn. Hoeveel licht houd je over? In de Natuurlijk beeldpreset was dat 1.750, 1.656, of 1.203 lumen afhankelijk van welke lampinstelling je kiest. Omdat de hogere lampinstellingen iets te luidruchtig zijn, geniet de laagste stand zeker de voorkeur, maar zelfs dan kom je met 1.203 lumen nog ruim toe voor 110 inch scherm, zelfs als er wat omgevingslicht is.

Helaas, de Epson kan aan die enorme hoeveelheid licht geen goede zwartwaarde koppelen. Die is zelfs pover te noemen, en we halen een contrast dat nauwelijks rond 1.100: 1 haalt. Met de dynamische iris verbeter je dat op testbeelden wel tot bijna 9.000:1 maar bij echte filmbeelden was de verbetering aanzienlijk minder sterk. De iris veroorzaakt geen sprongen in helderheid, en we konden hem niet horen, tenzij je werkelijk met je hoofd naast de projector zit.

In de Natuurlijk beeldpreset geniet je van een goede kleurweergave, al zijn we van Epson wel net iets beter gewoon. Het kleurbereik zit goed, maar de grijsschaal is te koel (licht blauwe tint), tenzij dan in de donkerste tinten waar er eerder een magenta tint door komt. Je kan het resultaat verbeteren met degelijke kalibratie en de mogelijkheden zijn vrij uitgebreid. Goede huidskleuren en de heldere beelden maken het wel een plezier om naar te kijken. Activeer in elk geval de dynamische iris.

Ga je graag voor iets meer punch, dan is de Cinema instelling een betere keuze. Ze is minder nauwkeurig, maar accentueert kleuren, een goede keuze als je bij veel omgevingslicht kijkt, en het beeld dreigt te verwateren.

,

Als we de projector een belangrijk zwak punt moeten aanwrijven, dan is het de beeldverwerking. De deinterlacing is, ondanks de aanwezigheid van een ‘film/auto’ stand, niet erg goed. Bij video-content ben je eigenlijk verplicht om zelf de ‘video’ mode te selecteren, of er zijn enorm veel kartelranden en kam-effecten zichtbaar. Zet de bronnen waar mogelijk op 720p of 1080p uitgangssignaal om dit te vermijden.

De ruisonderdrukking laat degelijk werk zien bij willekeurige ruis, maar compressieruis wordt nauwelijks weggewerkt. Het beeld is wel bijzonder scherp, en in veel gevallen zelfs te scherp. Het staat bol van vals detail, waardoor het erg onnatuurlijk lijkt. Dat euvel doe je verdwijnen door de ‘Super-resolution’ instelling te laten zakken naar 1 (of maximaal 2).

De Epson moet het ook stellen zonder enige vorm van bewegingsinterpolatie. Tijdens een snelle panbeweging kan je dus behoorlijk wat schokken zien, en de projector verhult ook wat detail in snelle bewegingen. Het hoort misschien bij projectie, maar toch hadden we iets beter verwacht.

,

De Epson heeft wel nog wat extra’s te bieden. Een van de belangrijkste zijn de ingebouwde luidsprekers. Verwacht er geen ongelooflijke surround van, maar de 20 Watt stereo luidsprekers kunnen een stevig volume aan. Erg handig als je de projector even elders wil opstellen.

Hij is klaar voor 3D en wordt geleverd met een 3D-bril. De USB-aansluiting achteraan kan je gebruiken om rechtstreeks foto’s te tonen, helaas geen video. Met een optionele draadloze netwerk-dongle sluit je de Epson aan op het thuisnetwerk en projecteer je beelden vanop je pc.

Met een combinatie van een enorme lichtopbrengst en een eerder povere zwartwaarde is de Epson de keuze bij uitstek als je regelmatig in een redelijk verlichtte woonkamer kijkt. De stevige prijs vinden we moeilijker te verantwoorden, zeker gezien de beeldverwerking geen hoge toppen scheert. De extra’s maken wel iets goed, en de optionele draadloze mogelijkheden maken plaatsen wel erg makkelijk, zij het dan voor een nog hoger prijskaartje.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.