Bij een gewoon spel moet je eerst het spel downloaden, en wordt de code lokaal op jouw machine uitgevoerd. Vermits de beste moderne games ettelijke gigabytes opslagruimte eisen, en een grafische processor die soms evenveel kost als de rest van je pc bij elkaar, hoef je dat soort games niet te verwachten op een televisie. Die beschikt gewoon niet over de vereiste hardware.

Gamestreaming werkt helemaal anders. Het spel staat opgeslagen op de servers van de aanbieder, en de code wordt daar uitgevoerd. Op de televisie zie je enkel de videostream van het spel. Je bestuurt nog steeds het spel, maar de input van de spelcontroller moet wel via het internet naar de server van de aanbieder.

Dat leidt tot twee belangrijke conclusies.

1.Vermits de aanbieder de hardware voorziet, kan je theoretisch gezien zelfs de zwaarste games spelen, zolang de server maar over genoeg grafische spierkracht beschikt. Je televisie moet enkel een videostream tonen, dat is niet moeilijker dan wanneer hij een Netflix-stream binnen haalt.

2.Vermits al je commando’s over het internet naar de server moeten, is een snelle en stabiele verbinding van groot belang. Elke gamer weet dat zodra er te veel vertraging (‘lag’) zit tussen je commando en het resultaat op het scherm, het spel eigenlijk onspeelbaar wordt.

Klinkt dit verhaal je bekend in de oren, dat kan. Eind 2014 bracht Philips Onlive Game streaming naar zijn Android tv’s. De dienst ging echter failliet en in april 2015 werden de servers af gezet. Delen van Onlive zijn gekocht door Sony. Die waren in september 2014 gestart met PlayStation Now, een gamestreaming dienst voor oude PS3 games op de PS4 en op een aantal Sony en Samsung TV modellen. Helaas voorlopig niet in de Benelux.