Test: Panasonic DMP-UB900

Deze Panasonic is, samen met de Samsung UBD-K8500, de eerste UHD Blu-ray-speler op de markt. Hij valt iets breder en hoger uit dan zijn rivaal, en is wat design betreft iets soberder. De rechthoekige vormgeving, gecombineerd met een afwerking in geborstelde, hoogglanzend zwarte plastic komt zeker niet in aanmerking voor een schoonheidsprijs. Er is een klein display voorzien vooraan, en de schijflade, USB-aansluiting en SD-kaartlezer gaan verborgen achter een toestelbrede klep. We vinden dat altijd een ongelukkige keuze, want wie het toestel veel gebruikt, zal snel geneigd zijn de klep open te laten staan, wat de esthetiek zeker geen goed doet.

Panasonic heeft deze speler voorzien van zowat alle mogelijke aansluitingen. Vooreerst is er een dubbele HDMI-aansluiting. Daardoor kan je de speler aansluiten op een AV-receiver of soundbar die nog niet over HDMI 2.0a beschikt. Maar dat is niet alles. De tweede HDMI-aansluiting kan ook video (beperkt tot Full HD) uitsturen, zodat je deze speler bijvoorbeeld op een tv en een projector kan aansluiten. Opgelet, je kan de beide HDMI-uitgangen niet gelijktijdig voor video gebruiken. Naast een coaxiale en optische digitale audio-uitgang is de Panasonic ook voorzien van een analoge stereo-uitgang en zelfs een analoge 7.1 uitgang. Op audiovlak kan je de speler dus in zo goed als elke opstelling gebruiken. Bedraad netwerk, WiFi, een SD-kaartlezer en een USB-slot maken lijst volledig. Voor de USB-slot hadden we wel graag een V3.0-aansluiting gehad, dat past beter bij een premium speler.

,

Alle belangrijke instellingen hebben een ‘automatisch’ keuzemogelijkheid zodat opstellen bijzonder eenvoudig is. Het toestel gaat prat op een bijzonder sterke audioweergave, en probeert daarom video- en audiosignalen zo veel mogelijk te scheiden. Dat reflecteert zicht in een aantal specifieke opties. Zo kan je er voor kiezen om geen audio via HDMI te sturen, als je enkel gebruik wil maken van de analoge uitgangen. Of omgekeerd kan je de optisch en coaxiaal digitale uitgangen en de analoge uitgangen uitschakelen, je kan daarbij zelfs een onderscheid maken wat de speler moet doen wanneer je video bekijkt, of wanneer je enkel muziek beluistert. En je kan zelfs de video-uitgang een lagere resolutie laten gebruiken als je muziek beluistert.

Wie volledig wil profiteren van de mogelijkheden van Ultra HD Blu-ray moet natuurlijk over een Ultra HD-tv beschikken, die bovendien ook HDR ondersteunt. De HDMI-aansluiting van je televisie moet HDCP2.2 gebruiken als kopieerbeveiliging, geen probleem op recente toestellen, maar mogelijk wel op oudere Ultra HD-tv’s. HDR-content weergeven op een SDR-scherm is mogelijk, de speler converteert de HDR-beelden en via de beeldinstellingen kan je dan zelf wat sleutelen aan de het resulterend beeld.

Net zoals we opmerkten bij de Samsung-speler: let er op dat je de televisie zelf correct instelt. Je moet de HDMI-aansluiting correct configureren. Bij Samsung televisies moet je HDMI UHD Color aanzetten, bij LG HDMI Ultra HD Deep Colour. Op andere merken zal je iets gelijkaardigs moeten zoeken.

,

We juichen het toe dat Panasonic een HDMI-kabel in de doos stopt. Alhoewel eender welke High Speed HDMI-kabel volstaat, mochten we zelf al ondervinden dat het mogelijk is dat je kabel niet volstaat voor Ultra HD, ook al werkt hij perfect voor Full HD. In dat geval zie je individuele pixels flikkeren in het scherm, of krijg je helemaal geen beeld. Een nieuwe kabel brengt dan soelaas, maar dat heeft Panasonic dus al mooi voorzien.

,

Wat onmiddellijk in het oog springt is de enorme, glossy zwarte afstandsbediening met verlichtte toetsen. Hij heeft een erg handige layout, met een prima d-pad en perfect opgestelde afspeeltoetsen. Daarnaast is er voor heel wat functies een extra toets voorzien: ondertitels en audiosporen kan je bijvoorbeeld rechtstreeks selecteren, er is een aparte Netflix-toets, eentje voor DLNA, een voor internet-apps en een voor Miracast. Handig, dat zeker, maar het maakt de afstandsbediening er niet kleiner op. Het display op de voorzijde toont naast de huidige  bron ook info over de High Clarity Sound instelling, maar over het algemeen krijg je er verder weinig nuttige info uit. Wie dat wil kan het display uitschakelen. Het On-screen info-scherm van de Panasonic daarentegen geeft je, zeker voor schijven, veel meer nuttige info.

Het Home menu van de UB900 is eenvoudig maar juist daardoor erg handig. Grote iconen leiden je naar muziek, foto, of film, je netwerkbronnen, of internettoepassingen. Helaas merken we bij die laatste wel dat de UB900 nog steeds gebruik maakt van de oudere Netcast omgeving, en niet van het nieuwe Firefox OS dat op hun tv’s gebruikt wordt. Je hebt wel een erg rijk aanbod apps, waaronder Netflix en Youtube in Ultra HD. De Netflix-app biedt nog geen HDR echter, hopelijk komt die er bij een software-update.

Naast Ultra HD Blu-ray slikt de speler ook alle andere schijfformaten zoals 3D Blu-ray, dvd en cd, maar geen SACD-schijven. Het DSD-formaat dat op SACD-schijven gebruikt wordt, kan je wel via de mediaspeler afspelen. Die is overigens erg volledig wat audio-ondersteuning betreft, zo speelt hij bijvoorbeeld ook FLAC en ALAC. Voor video stelt de speler ons wel teleur. We zagen regelmatig kam-effecten in onze videobestanden. Xvid en H.264-bestanden zijn geen probleem, maar HEVC weigert hij af te spelen, onbegrijpelijk vinden we. Bovendien kan je enkel interne ondertitels weergeven die in mkv-bestanden zitten, geen externe ondertitels en weigerde hij de DTS HD-MA soundtrack van een Blu-ray-rip te spelen. Gezien de uitstekende beeldresultaten voor schijven (zie hieronder), vermoeden we dat de mediaspeler een andere chip gebruikt. Hopelijk kan die via firmware wat verbeterd worden.

,

Ultra HD-Blu-ray-schijven leveren pas hun volledige potentieel als je ze aansluit op een Ultra HD-tv die HDR ondersteunt. We merken wel op dat de Panasonic, net als de Samsung overigens, enkel het verplichtte HDR10 ondersteunt, en geen Dolby Vision. Het is te vroeg om daaruit op te maken dat Dolby Vision geen lang leven beschoren zal zijn, daarvoor blijft het nog minstens een jaar wachten om te zien welke richtig de meeste studio’s uitgaan.

De speler mag zijn prestaties tonen op een LG 65E6V. Voor de beeldverwerking zorgt de eigen 4K Chroma Processor, en die levert uitermate gedetailleerde beelden. Het binnenkomende signaal van een UHD Blu-ray-schijf is immers gecodeerd in 4:2:0-formaat, concreet betekent dat dat voor elke blok van 2×2 pixels er slechts eentje kleurinformatie heeft. Dankzij een speciaal multi-tap-filter zet de Panasonic die beelden zeer accuraat om naar 4:4 4-formaat, waar elke pixel kleurinformatie heeft.

Wie de speler aansluit op een tv zonder HDR, kan de bepalen hoe de conversie gebeurt: donkerder met meer contrast, of helderder, maar met minder contrast. De regeling is erg fijn, en de conversie oogt heel goed.

We konden de speler niet betrappen op ernstige fouten. Deinterlacing, en het detecteren van de juiste film-of videoframerate gebeurt snel en juist. De speler beschikt ook over een uitgebreide set instellingen voor beeldverwerking, waaronder ruisonderdrukking en scherpte. Meestal raden we af die te gebruiken, en je instellingen aan te passen op de tv. Maar de Panasonic biedt drie sets van instellingen aan, en dat kan erg handig zijn als je dvd, Blu-ray en Ultra HD Blu-ray elk een andere behandeling wil geven. Bij dvd prefereren we bijvoorbeeld wat extra ruisonderdrukking die we op andere schijven liever niet gebruiken.

We gingen door onze testschijven, gevolgd door een stuk Exodus: Gods and Kings, en een stukje van The Martian, allebei in Ultra HD. De beelden zijn uitmuntend. Maar ook met Blu-ray en dvd laat deze speler een zeer goede indruk na.

,

We zagen het al aan de uitgangen, de DMP-UB900 is er ook voor de audiofielen. Hij is op zijn gemak met heel wat audioformaten, en niet alleen kan je alle onnodige circuits uitschakelen om de audio zo weinig mogelijk te beinvloeden, je kan ook voor een aantal audio-effecten kiezen die de warme klank van een buizenversterker imiteren. De speler doet dan ook perfect dienst als cd-speler indien je dat wenst, maar kan ook je Hi-res audiobestanden spelen.

,

De Panasonic DMP-UB900 is een uitmuntende Ultra HD Blu-ray-speler die prima beeldkwaliteit levert. Het belangrijkste minpunt vinden we de gebrekkige videospeler voor USB- of netwerkmedia. Maar wie het bij schijven houdt, kan voorlopig geen betere speler vinden. Een rijke set aansluitingen, bijgeleverde HDMI-kabel, uitstekende remote en uitgebreide instellingen en audiofiele opties zijn beslist een meerwaarde, maar of die de zware meerprijs ten opzichte van de Samsung-speler waard zijn betwijfelen we.