Toon alles (5)
Jamie Biesemans

Herontdek je muziek

Je krijgt soms de indruk dat high-end speakers enkel dienen om klassiek, opera en wat jazz te beluisteren, afgaande op de testtracks die je tijdens demo’s geserveerd krijgt. En eigenlijk is dat spijtig, want ook andere, meer eigentijdse genres profiteren echt van betere luidsprekers.

We draaiden bijvoorbeeld een selectie van rockliedjes uit de jaren negentig - oh, heiligschennis! -, zoals ‘Sliver’ (Nirvana), ‘Race for the Prize’ (The Flaming Lips) en ‘Right here, right now’ (Jesus Jones). Leuke muziek, maar niet bepaald audiodifiel opgenomen, gewoon op cd-kwaliteit.

Toch weet de PL200 II iets te doen waar andere high-enders vaak in falen: deze soms wat rommelige grungetracks heel genietbaar te maken. Dat heeft te maken met die mooie weergave van de midtonen, maar ook de oh zo weelderige en toch strakke onderlaag die de MA-speaker weet te leggen.

‘No more a airs’ van Thindersticks vloeit hierdoor echt uit de speakers, zodat de nasale mompelzang van Stuart Staples je echt weet diep te beroeren. De zachte tikjes op de snaardrum in de achtergrond krijgen heel mooi hun plaats in het geheel, in plaats van te verdwijnen in de achtergrond.

Dat weelderig gevoel manifesteert zich trouwens ook mooi bij veel tracks, zoals onze oude testfavoriet ‘Red Right Hand’ van Nick Cave en kompanen. Een van de beste albums van 2015, ‘Magnificat’ van Nidarosdomens Jentekor - zeg dat na een trappist of twee maar eens vijf keer achter elkaar - verdient ook wat playtime.

Zowel bij de demo in Belhifi als in de testruimte stopt als het ware de klok met tikken zodat deze prachtige opname in de kathedraal van Trondheim de aandacht kan krijgen die het verdiend. Dit is een opname van de allerbeste kwaliteit van de luitjes van 2L, die onwaarschijnlijk levensecht klinkt. Doe je ogen toe en je bent daar in Nidaros.

Bijzonder indrukwekkend is hoe de PL200 II de diepe, gewichtige orgeltonen op het einde van de eerste en doorheen de tweede track volwassen neerzet. De volumeregeling draait zonder nadenken open op zo’n momenten, maar eigenlijk weet de PL200 II ook op lagere niveaus de volle soundstage en onderscheid tussen de instrumenten zeer goed te behouden. Dat missen we soms wel bij andere speakers.

Een laatste album die de universele karakter van de Monitor Audio-speaker goed in de verf zet: ‘Everything’s Beautiful’ van Miles Davis & Robert Glasper. Het korte ‘I’m Leaving You’ op dat album is een soort nummer waar enkel ijsbergen niet spontaan op beginnen te knikken, met dank aan de funky percussie die op de beat zeer diep gaat. Als de track afloopt, blijven we luisteren naar wat volgt - en dat is het opperste compliment.

gerelateerde items