Toon alles (7)

Gebruik en extra's

Wat onmiddellijk in het oog springt is de enorme, glossy zwarte afstandsbediening met verlichtte toetsen. Hij heeft een erg handige layout, met een prima d-pad en perfect opgestelde afspeeltoetsen. Daarnaast is er voor heel wat functies een extra toets voorzien: ondertitels en audiosporen kan je bijvoorbeeld rechtstreeks selecteren, er is een aparte Netflix-toets, eentje voor DLNA, een voor internet-apps en een voor Miracast. Handig, dat zeker, maar het maakt de afstandsbediening er niet kleiner op. Het display op de voorzijde toont naast de huidige  bron ook info over de High Clarity Sound instelling, maar over het algemeen krijg je er verder weinig nuttige info uit. Wie dat wil kan het display uitschakelen. Het On-screen info-scherm van de Panasonic daarentegen geeft je, zeker voor schijven, veel meer nuttige info.

Het Home menu van de UB900 is eenvoudig maar juist daardoor erg handig. Grote iconen leiden je naar muziek, foto, of film, je netwerkbronnen, of internettoepassingen. Helaas merken we bij die laatste wel dat de UB900 nog steeds gebruik maakt van de oudere Netcast omgeving, en niet van het nieuwe Firefox OS dat op hun tv’s gebruikt wordt. Je hebt wel een erg rijk aanbod apps, waaronder Netflix en Youtube in Ultra HD. De Netflix-app biedt nog geen HDR echter, hopelijk komt die er bij een software-update.

Naast Ultra HD Blu-ray slikt de speler ook alle andere schijfformaten zoals 3D Blu-ray, dvd en cd, maar geen SACD-schijven. Het DSD-formaat dat op SACD-schijven gebruikt wordt, kan je wel via de mediaspeler afspelen. Die is overigens erg volledig wat audio-ondersteuning betreft, zo speelt hij bijvoorbeeld ook FLAC en ALAC. Voor video stelt de speler ons wel teleur. We zagen regelmatig kam-effecten in onze videobestanden. Xvid en H.264-bestanden zijn geen probleem, maar HEVC weigert hij af te spelen, onbegrijpelijk vinden we. Bovendien kan je enkel interne ondertitels weergeven die in mkv-bestanden zitten, geen externe ondertitels en weigerde hij de DTS HD-MA soundtrack van een Blu-ray-rip te spelen. Gezien de uitstekende beeldresultaten voor schijven (zie hieronder), vermoeden we dat de mediaspeler een andere chip gebruikt. Hopelijk kan die via firmware wat verbeterd worden.