Toon alles (7)

Beeldkwaliteit

Ultra HD-Blu-ray-schijven leveren pas hun volledige potentieel als je ze aansluit op een Ultra HD-tv die HDR ondersteunt. We merken wel op dat de Panasonic, net als de Samsung overigens, enkel het verplichtte HDR10 ondersteunt, en geen Dolby Vision. Het is te vroeg om daaruit op te maken dat Dolby Vision geen lang leven beschoren zal zijn, daarvoor blijft het nog minstens een jaar wachten om te zien welke richtig de meeste studio’s uitgaan.

De speler mag zijn prestaties tonen op een LG 65E6V. Voor de beeldverwerking zorgt de eigen 4K Chroma Processor, en die levert uitermate gedetailleerde beelden. Het binnenkomende signaal van een UHD Blu-ray-schijf is immers gecodeerd in 4:2:0-formaat, concreet betekent dat dat voor elke blok van 2x2 pixels er slechts eentje kleurinformatie heeft. Dankzij een speciaal multi-tap-filter zet de Panasonic die beelden zeer accuraat om naar 4:4 4-formaat, waar elke pixel kleurinformatie heeft.

Wie de speler aansluit op een tv zonder HDR, kan de bepalen hoe de conversie gebeurt: donkerder met meer contrast, of helderder, maar met minder contrast. De regeling is erg fijn, en de conversie oogt heel goed.

We konden de speler niet betrappen op ernstige fouten. Deinterlacing, en het detecteren van de juiste film-of videoframerate gebeurt snel en juist. De speler beschikt ook over een uitgebreide set instellingen voor beeldverwerking, waaronder ruisonderdrukking en scherpte. Meestal raden we af die te gebruiken, en je instellingen aan te passen op de tv. Maar de Panasonic biedt drie sets van instellingen aan, en dat kan erg handig zijn als je dvd, Blu-ray en Ultra HD Blu-ray elk een andere behandeling wil geven. Bij dvd prefereren we bijvoorbeeld wat extra ruisonderdrukking die we op andere schijven liever niet gebruiken.

We gingen door onze testschijven, gevolgd door een stuk Exodus: Gods and Kings, en een stukje van The Martian, allebei in Ultra HD. De beelden zijn uitmuntend. Maar ook met Blu-ray en dvd laat deze speler een zeer goede indruk na.