Premium-afwerking

Het futuristische van de Zik 3 komt vooral door de fraaie beugels die de hoofdband met de oorschelpen verbinden. Niet enkel de aparte, organische vorm is een blikvanger, maar ook het gebruikte gepolijste metaal. De Zik stralat een futuristisch gevoel uit dat aansluit bij het werk van een Franse kunstenaar als Mœbius, vinden we.

Aan de interieurs van luxewagens denk je meteen als je kijkt naar het materiaal van de hoofdtelefoon en de oorschelpen. Geen idee of het echt leder is dat Parrot gebruikt, maar het komt zo wel over.

De Zik 3 is er in drie afwerkingen: croco (die krokodillenleder waarvan eerder spraken), een versie met mooi stiksel en een strakke lederen uitvoering. Die laatste is er enkel in het zwart, de twee andere zijn in verschillende tinten beschikbaar. Een verschilpunt met de Zik 2-voorganger is dat de Zik 3 er in heel wat rustigere kleuren is. Het felle geel of oranje van de Zik 2 is er niet meer bij.

Nog een comfortverschil is dat de hoofdband bij de Zik 3 iets breder is. Het valt nauwelijks op als je ze naast elkaar legt, maar voor mensen met een grote kruin zou het draagcomfort beter moeten zijn.

Niet dat comfort een probleem was of is bij de Zik-koptelefoons. Ook bij de Zik 3 zijn de oorkussens lekker dik en voelen zacht aan. Gegeven het gebruikte materiaal is wat oorbroei onvermijdelijk, maar de drukkracht valt mee en daardoor is de temperatuur aan je oren niet echt een probleem. Wellicht zal je de Zik 3 elk uur wel eens afnemen om je oren even wat te laten ademen.

Doe je dat, dan ontdek je meteen een van de slimme functies van deze koptelefoon: hij stopt automatisch met muziek afspelen als je hem van je hoofd tilt. De muziek opnieuw laten spelen is even eenvoudig. Een enkele keer tikken op de rechteroorschelp volstaat. Door te vegen kan je hier ook het volume regelen en van track verspringen. Tikken is trouwens ook bruikbaar om een inkomende oproep te accepteren, moch je Zik 3 gekoppeld zijn aan je telefoon.