Gepersonaliseerde klank

De mogelijkheden qua het aanpassen van de klank zijn nog veel uitgebreider. In een basisinterface kan je het ruimtelijke gevoel aanpassen, gaande van een stille kleine kamer naar een grootse concerthall. Tegelijkertijd kan je ook de positie van de twee ‘speakers’ in die ruimte naadloos veranderen. Dit is geen gimmick, je kan hier vrij mee experimenteren en het effect is meteen hoorbaar.

Op zich ben ik geen grote liefhebbers van dergelijke DSP-trukjes omdat ze vaak de geluidskwaliteit onderuit halen, maar het viel me wel op dat bijvoorbeeld rockmuziek (in dit geval bijvoorbeeld ‘Purple’ van Baroness) op de Living Room-stand en met de speakers op 10 en 2 uur net iets aangenamer was om te beluisteren. Maar de aanpassing kwam met een prijs: in het laag klonk het allemaal wat minder zuiver en wat wolliger.

Het leuke is dat je hier naar hartenlust mee kan experimenteren. Met een druk op de knop breng je alles terug naar nul. De Producer Mode geeft je zelfs ultieme controle over een equalizer. Hem juist instellen vraagt wat oefening – je krijgt zo vervorming – maar het is wel een leuke manier om met geluid te ‘spelen’.

De laatste grote troef van Parrot bij deze koptelefoon zijn de presets, zeg maar equalizer-configuraties die door Bekende Mensen zijn samengesteld. Je downloadt ze in een wip via de app. In de vrij lange lijst van presetauteurs vinden we namen zoals Richard Dorfmeister, Max Richter, La Roux en Sébastian Tellier.

En het gaat nog verder, want onder de noemer ‘Connoisseur’ vind je een reeks presets opgesteld door gebruikers en die bestemd zijn voor specifieke artiesten en zelfs albums. Opnieuw geldt hier: proberen maar en schrappen indien het je niet bevalt.

gerelateerde items