De ultieme kijkervaring?

Avengers – Age of Ultron leek ons een uitstekende test voor Ambilux. Van alle modes vonden we aanvankelijk Relax de beste keuze, zeker in de actiescènes waar je anders te veel afgeleid wordt door Ambilux. Maar naarmate de tijd vordert, merk je dat je went aan het effect. Je slaagt er beter in om je focus op het tv-scherm te houden, terwijl Ambilux toch de indruk wekt dat je naar een groter beeld kijkt. Na wat experimenteren vonden we Standaard, Relax en ‘Dome’ de beste keuzes. Extreem lijkt ons goed voor demo’s maar minder voor echt kijkplezier. ‘Tunnel’ heeft dan weer weinig meerwaarde, en is misschien leuk in race-games, maar niet in films. ‘Cube’ is erg creatief, misschien te creatief voor veel video, maar is wel een uitstekende keuze als je bijvoorbeeld naar muziekvideo’s kijkt.

Goed om weten: Ambilux negeert de zwarte balken links en rechts van het beeld (bij een 4:3 programma) of boven en onder het beeld (bij een 2,35:1 speelfilm). Bij heel donkere scènes zie je zachte witte stralen van de projectoren. Daar is helaas weinig aan te doen, maar het zorgt wel voor een soort van bias-verlichting die het contrast op het scherm nog wat benadrukt. Wij namen er alvast geen aanstoot aan. Ambilux komt natuurlijk best tot zijn recht bij verduistering, maar ook bij redelijk wat omgevingslicht is het effect nog duidelijk zichtbaar, en zelfs iets minder afleidend.

Gaming hebben we niet uitgetest, maar het lijkt ons dat ook daar Ambilux de spelervaring behoorlijk wat intenser kan maken. En voor wie regelmatig muziekfeestjes geeft, zorgt de Ambilux ongetwijfeld ook voor een speciaal tintje. De projectoren reageren immers ook op muziek, en je tv gedraagt zich dan als een kleine lichtinstallatie.

Al bij al een bijzonder knappe prestatie, maar er is wel een belangrijke beperking. De PUS8901 is enkel beschikbaar in 65 inch formaat. Daar komt nog eens bovenop dat je rondom de tv (links, rechts en boven) minstens een meter vrije ruimte moet voorzien. Dat betekent in de praktijk dat je een vrije wand moet hebben van 3,5m breed. Onnodig te vermelden dat dit niet in elke huiskamer zal passen. Mogelijk komt er in de toekomst wel een 55 inch versie.