Rotel vernieuwde recent zijn instaplijn met de introductie van de Series 14, met als topmodel de A14-versterker. Een recensie van die veelzijdige geïntegreerde versterker lees je bij HiFi.nl, maar wij zoomen in op een toestel dat veel A14-kopers zullen overwegen om hun hifi-set compleet te maken. 

We hebben het dan uiteraard over de T14, een apparaat dat Rotel omschrijft als een 'mediatuner' maar dat je even goed zou kunnen bestempelen als netwerkspeler of streamer. "What's in a name", denken we dan.

Meer dan een radio

Ondanks de vele ingebakken mogelijkheden van de A14 op vlak van streaming heeft een toestel als de T14 nog altijd een bestaansreden. Ja, Rotel omschrijft de T14 inderdaad als een tuner, een etiket dat je eerder associeert met iets uit het verleden, toen er nog echt werd geïnvesteerd in radio-ontvangst.

Nu is de T14 inderdaad een radiotuner, maar wel een heel moderne. Naast de verplichte FM-tuner is ook DAB+ present en de mogelijkheid om digitale bestanden af te spelen.

Toegegeven, zelfs DAB+ is nog altijd vrij ‘lo-fi’, maar een set waarin de T14 een plek krijgt wordt wellicht niet exclusief voor audiofiele luistersessies gebruikt. Af en toe gewoon radio beluisteren – al is het maar het radionieuws – blijft nog altijd iets dat mensen doen.

Aan streamingzijde maakte Rotel een slimme keuze. In plaats van in te zetten op eigen software kozen de Japanners om het Play-Fi-platform van DTS te integreren. Play-Fi is een confectieoplossing die fabrikanten kunnen gebruiken om multiroom in te bouwen, zonder zelf fors te investeren in softwareontwikkeling. De eigenlijke software en bijhorende app worden door DTS onderhouden, waardoor het wellicht vlotter en sneller gaat met updates dan als Rotel het zelf zou moeten doen.

Een bijkomend voordeel: in theorie zijn Play-Fi-apparaten over merken heen compatibel met elkaar, zodat je een multiroomopstelling zou kunnen bouwen waarin je bijvoorbeeld een T14 van Rotel in één zone plaatst en een toestel van Onkyo in het andere. We hebben zelf echter nog niet kunnen testen of dat ‘mengen’ van merken in de praktijk echt mogelijk is.