Geen dode zones

Klankmatig zijn de drie speakers heel gelijkaardig, met het verschil dat de grotere modellen ook betere bassen produceren. Maar zelfs de R1 doet het niet slecht. Niet verrassend is het de R5 die het meest overtuigd qua vermogen om een kamer te vullen.

Alle drie bieden ook echt een uniforme muziekuitstraling in 360 graden. We liepen rond de verschillende speakers, maar dode zones konden we niet waarnemen. Mooi! Deze eigenschap geef je heel wat vrijheid bij het opstellen van de speakers. Je kan ze ook centraal in een ruimte plaatsen, zonder dat de muziekbeleving er onder moet lijden.

De ‘Tron: Legacy’-soundtrack van Daft Punk toont al snel dat de R5 een capabele speaker is, met een flinke portie bas en voldoende detail. Maar ook klassieke muziek of het hardere werk zoals Metallica komen perfect aan hun trekken. Sleutelen aan de klank kan met behulp van de ingebouwde equalizer, al hadden we wel graag wat presets gezien zoals Rock, Pop of Klassiek. Je kan je eigen instellingen wel bewaren, zodat je zelf een lijst custom presets kan bouwen.

Met een set R3’s in stereo-opstelling genoten we van ‘No Harm’ van Editors, een track dat heel ruimtelijk klinkt en een trage, diepe beat bezit die de Samsung-speakers echt wel goed brachten. Een stereo-opstelling ondermijnt wat die universele uitstraling in 360 graden, omdat je dan wel een verschil in klank merkt naarmate je dichter of verder weg wandelt van één van de speakers. Maar het effect is minder uitgesproken dan bij een klassieke speaker en de sweet spot is behoorlijk breed.