Test: Samsung UBD-K8500

Deze eerste UHD Blu-ray-speler uitpakken bracht alvast een geruststelling, hij is vrij compact. Je hoeft dus niet te vrezen voor een mastodont zoals de eerste Blu-ray-spelers. Samsung koos wel voor een design dat past bij zijn curved tv’s en dus kreeg de speler een gebogen voorzijde mee. De curve is gelukkig niet al te uitgesproken, zodat hij ook bij andere apparatuur past. De tiptoetsen staan rechts bovenaan, op een licht afgeschuind vlak, waardoor ze altijd goed zichtbaar zijn. De voorzijde loopt schuin naar achter. Dat is geen probleem voor de schijflade, maar wel voor de USB-aansluiting vooraan. Als de speler redelijk laag staat, wat meestal toch het geval zal zijn, is die niet zichtbaar en dus moeilijk te vinden. De speler is mooi afgewerkt met een zwart geborsteld oppervlak, maar mist misschien toch wat een premium uitstraling.

De UBD-K8500 beschikt over twee HDMI-aansluitingen. De primaire aansluiting dient voor audio en video, de secundaire enkel voor audio. Erg handig als je de speler wil inzetten met een AV-receiver die nog geen HDMI 2.0a ondersteunt. Gewoon de tweede HDMI-aansluiting verbinden met je AV-receiver en de eerste met je display.

Een netwerkaansluiting en digitaal optische uitgang maken de selectie aansluitingen compleet. Er is natuurlijk ook WiFi voorzien.

,

Van een moderne speler mag je verwachten dat hij slim genoeg is om zelf de juiste instellingen te kiezen. Als we even door de menu’s van de Samsung lopen blijkt dat ook inderdaad zo te zijn. De meeste belangrijke instellingen hebben een ‘Auto’ keuze, en die mag je probleemloos laten staan.

Voor wie toch twijfelt: In de beeldinstellingen mag je alles op de standaardinstellingen laten staan. (Resolutie, Filmbeeld en HDMI-kleurformaat op Auto). In de geluidsinstellingen zet je ‘Digitaal UIT audio’ op PCM als je met een tv verbindt, je kan eventueel Bitstream kiezen als je een AV-receiver of andere geluidsoplossing gebruikt die alle moderne geluidsformaten kent.  De speler kan audio ook hercoderen naar standaard Dolby Digital of DTS wat zijn inzetbaarheid verder vergroot. Verder zet je hier best ‘Dynamisch Bereik’ uit.

Voor alle duidelijkheid, je moet beschikken over een televisie die HDCP2.2 kopieerbeveiliging gebruikt op de HDMI-ingangen, of je zal vermoedelijk helemaal geen beeld hebben. Wil je ook genieten van HDR (High Dynamic Range), en dat is toch veelal de bedoeling, dan moet de tv bovendien voorzien zijn van een HDMI2.0a aansluiting. Heeft je tv enkel een HDMI 2.0-aansluiting, dan zal de speler de HDR-content omzetten naar SDR-content.

En opgelet, erg belangrijk: je moet ook in de televisie een instelling aanpassen, namelijk de manier waarop de HDMI-aansluiting zich gedraagt. Op een Samsung tv is dat de ‘HDMI UHD Color’ instelling. Op een LG tv is dat ‘HDMI Ultra HD Deep Colour’. In beide gevallen kan je per HDMI-aansluiting bepalen of die instelling aan of uit staat, voor je UHD Blu-ray-speler moet je ze aan zetten.

,

Theoretisch hoef je geen nieuwe HDMI-kabel te kopen voor je UHD Blu-ray-speler. Elke ‘High Speed’ HDMI-kabel (al dan niet met Ethernet) volstaat. Enkel in het geval je een ‘Standard Speed’ kabel gebruikt dien je hem te vervangen. In veel gevallen kan je het type kabel op de kabel zelf terug vinden.

In de praktijk blijken de eisen van Ultra HD video qua bandbreedte natuurlijk hoger te liggen. Een van onze kabels, die nochtans duidelijk ‘High Speed’ gemarkeerd is en die al jaren feilloos dienst doet voor allerlei andere doeleinden, werkte niet behoorlijk. Af en toe hadden we sterretjes in het beeld, dat zijn pixels die willekeurig aan en uit gaan, en soms viel het beeld zelfs volledig weg. Dat terwijl hij voor Full HD netjes zijn werk doet. De kabel vervangen loste het probleem onmiddellijk op.

Zolang je geen van beide bovenstaande effecten ziet, is er geen reden om naar de winkel te hollen. Maar wie toch voor een nieuwe kabel moet shoppen en absoluut op zeker wil spelen, kan zoeken naar een HDMI-kabel met het nieuwe Premium HDMI Cable certificaat. (zie hier voor meer detail)

,

In gebruik verschilt de UBD-K8500 nauwelijks van een doorsnee Blu-ray-speler. Het startscherm is groot en handig, met bovenaan drie grote tegels: een voor de schijf, een voor multimedia (lokale media via USB of DLNA), en een voor de Samsung App Store. Onderaan vind je aan aantal kleinere tegels: drie aanbevolen apps, drie meest gebruikte apps, een voor Screen Mirroring van een mobiel apparaat, en een tegel voor de instellingen. Het menu reageert snel, en navigatie is vlot.

Iets minder tevreden zijn we over de afstandsbediening. Die is erg klein, vooral de d-pad en ok-toets zijn zo compact dat een vergissing geen zeldzaamheid is. Tenzij je kinderhanden hebt, zal het niet lang duren voor je de bediening soms wat frustrerend vindt. De afspeeltoetsen zijn wel groot genoeg, maar vooruit en achteruitspoelen hebben geen eigen toets, daarvoor moet je de vorige/volgende toets ingedrukt houden. Ook dat vinden we een ongelukkige keuze.

De speler kan overweg met alle courante schijfformaten: Blu-ray, dvd, en cd, inclusief de herschrijfbare varianten. SACD en dvd-audio leest hij echter niet. De mediaspeler is erg volledig. Zowel voor audio als video slikte hij al onze testbestanden, van SD Divx tot Ultra HD HEVC, al dan niet in HDR.  Het app-aanbod is bijzonder uitgebreid, met alle populaire videostreaming en audiostreaming apps, maar ook heel wat gaming, nieuws en lifestyle. De Netflix-app die HDR content biedt ontbreekt voorlopig nog wel.

,

Wie van de beste beeldkwaliteit wil genieten, moet uiteraard gebruik maken van UHD Blu-ray schijven. Die bieden naast Ultra HD resolutie ook HDR-beeld en een breder kleurbereik. Je krijgt dus behoorlijk wat meer dan enkel een gedetailleerder beeld. We moeten er wel bij zeggen dat HDR niet verplicht aanwezig is op elke UHD-schijf, maar we vermoeden wel dat de meeste studio’s waar mogelijk een HDR-versie zullen voorzien. De UBD-K8500 ondersteunt overigens enkel HDR10, geen Dolby Vision. Maar vermits de HDR10 standaard verplicht is op UHD Blu-ray-schijven en Dolby Vision optioneel hoeft dat geen showstopper te zijn.

We sluiten de speler aan op een Samsung UE55KS9000 en stoppen de UHD Blu-ray van Exodus: Gods and Kings in de speler. De film is een prima showcase voor HDR, met alle schitteringen op gouden ornamenten, harnassen of wapens. Hij speelt zich bovendien af in een zonovergoten land. Een aantal buitenscenes zoals het huwelijk zetten dat perfect in de verf, en je merkt echt de intensiteit van een zonnig buitenbeeld. Detail is verbluffend, al dient gezegd dat je dat vooral zal opvallen in close-ups.

X-Men: Days of Future Past is ook een aangename verrassing. Vooral de donkere toekomstbeelden, die doorspekt zijn van de vuurballen, teleportatieflitsen en andere special effects doen het beeld absoluut schitteren en illustreren de intense kleuren. The Martian toont dan weer goed hoe ruimtescenes eruit kunnen zien, maar illustreert ook perfect de impact van het wijdere kleurbereik. Het verlaten oppervlak van Mars en het pak van Matt Damon krijgen extra diepte door de diepe oranje en rode tinten.

Conclusie: missie geslaagd. Ultra HD en HDR leveren inderdaad enorm veel detail (nogmaals, vooral zichtbaar in close-ups), intensere kleuren (afhankelijk van de capaciteit van je scherm uiteraard) en meer detail in donkere en heldere scenes. Hoe helder de sprankelende highlights zijn, hangt natuurlijk ook af van de capaciteiten van je scherm. Het Ultra HD Blu-ray-formaat is niet voorzien op 3D, dus liefhebbers van de derde dimensie moeten het bij gewone Blu-ray-schijven houden.

,

De Samsung levert prima deinterlacing, en detecteert vrij goed alle filmen videoframerates. Bij die laatste taak aarzelt hij soms iets te lang, zodat de eerste seconden mogelijk wat artefacten tonen. De prestaties liggen perfect in lijn met die van een goede Blu-ray-speler.

Uit andere schijven haal je helaas geen HDR of breder kleurbereik, maar de upscaling van de UBD-K8500 levert wel zeer goed (bijna) Ultra HD-detail. Wie start van een Blu-ray mag er van op aan dat de upscaling zeer goede resultaten levert. De speler weet ook raad met 3D Blu-ray-schijven. Van een dvd, die maar een twintigste van het aantal pixels biedt, moet je uiteraard geen wonderen verwachten. Toch waren de resultaten ook hier prima.

,

De prijs is niet mals, maar voor een premium beeldformaat dat pas geïntroduceerd is, vinden we hem wel aanvaardbaar. Wie echt voordeel wil halen uit de speler moet bovendien beschikken over een recente, HDR-compatibele tv. Heb je gewoon een Ultra HD tv, of Full HD tv, dan is de verbetering marginaal ten opzichte van een Blu-ray-speler.

Voor de absolute videofielen is het nieuwe formaat een echt film-Nirvana. Met de nieuwe schijven levert de speler de prachtigste beelden. Hij weet ook perfect wat doen met je bestaande bibliotheek, is een volwaardige mediaspeler, en biedt een ruime keuze internettoepassingen.

,

Wat: UHD Blu-ray-speler

Formaten: UHD Blu-ray, BD-video, BD-R, BD-RE, DVD-Video, DVD+/-R/RW (DL), CD audio, CD-R/RW