Toon alles (6)

Beeldverwerking

De Samsung scoort zeer goed voor beeldverwerking. Zo zien we dat hij prima omgaat met allerlei video- en filmcontent, zowel in 1080i (uit je settopbox voor digitale televisie bijvoorbeeld) als 1080p formaat( Blu-ray-spelers of spelconsoles). Hij herkent verschillende framerates behoorlijk snel, en toont beelden die vrij zijn van hinderlijke kartelranden of moire-patronen. De ruisonderdrukking is goed, maar laat je bijzonder weinig keuze: ‘auto’ of ‘uit’. Persoonlijk prefereren we toch wat meer keuzemogelijkheid, zeker in dit geval, aangezien de auto-instelling erg efficiënt is. Ze haalt dus ook filmkorrel weg, en dat vermijden we liever om de sfeer van een film niet aan te tasten.

Het beeld is mooi scherp, ook bij upscaling van dvd bijvoorbeeld. Om zo veel mogelijk detail te bewaren moet je in de instellingen ‘Beeldformaat’ opzoeken. Kies daar voor ‘Aangepast’ en laat ‘Aanp. aan scherm’ aan staan. Zo verhinder je dat de tv de buitenste rand van het beeld afsnijdt.

Bewegingsscherpte is altijd het zwakste punt als je een goedkoper model zoekt. Maar toch weet de Samsung ons hier nog te verrassen. Hij toont nog redelijk wat detail. Het toestel heeft geen motion interpolation instelling die panbeelden vloeiend kan maken. Je kan wel kiezen om nog iets meer detail tevoorschijn te halen met behulp van Led Clear Motion. Dat kost je een klein beetje helderheid, maar dat is niet het echte probleem. Het verandert wat meestal een vage rand is rond bewegende voorwerpen in een duidelijk dubbele rand. En dat stoort in veel gevallen meer. Probeer het zelf uit, wij prefereren het beeld zonder Led Clear Motion.