Toon alles (5)
Jamie Biesemans

"Boem"

Bij bepaalde filmsountracks is er inderdaad een onevenwicht tussen actiegeluiden en het dialoog, en dan kan het fijn zijn om met een van de modi aan de slag te gaan – zelfs al scheelt er niets aan je oren. De tuning van de RS195 is bovendien duidelijk afgestemd op films en tv, en voor muziek vonden we hem in de standaardmodus niet ideaal.

Neem nu als we luisteren naar ‘Little Broken Hearts’ van Norah Jones. Met het persoonlijke luisterprofiel met het muzieksymbooltje klinkt het net wat natuurlijker en evenwichtiger. Die op filmgerichte tuning blijkt ook bij het beluisteren van de Oblivion-soundtrack van M83, dat bol staat van machtige, dreigend klinkende synths en klassiekere stukken. Standaard klinkt het iets bass-heavy, met wat gebrek aan helderheid.

Bij films is de RS195-tuning helemaal op zijn plaats. Zwaardgevechten in Game of Thrones of de derde Hobbit-film zijn indrukwekkend, elke zwaardklief dat een harnas raakt komt hard aan. Bij 'Expendables 3' (met al onze favoriete actieacteurs uit onze jeugd) vliegen de kogels rond de oren en als er weer iets de lucht in vliegt - en dat is vaak - zit je op de voorste rij.

Hoewel de RS195 geen surroundmogelijkheden biedt (de goedkopere RS175 wel, trouwens), word je echt ondergedompeld in de actie.  Bij films die minder draaien rond dingen die “boem” doen, bewijst deze Sennheiser ook goed zijn kunnen. En je hebt, zoals gezegd, nog altijd die persoonlijke luisterprofielen waar je mee kan experimenteren.

Ook opmerken dat de draadloze overdracht via een eigen lossless Sennheiser-technologie gaat die opereert op 2,4 tot 2,48 GHz. Dat is een drukbezette frequentieband (onder meer gebruikt voor WiFi, Bluetooth en nog heel wat andere stoorbronnen), maar in onze 'drukke' testomgeving ervaarden we geen enkel hapering of storing.

gerelateerde items