Redactie

Test: TEAC UD-503

De Reference-naam kleeft bij Teac op verschillende lijnen. De 5-reeks is de hoogste en is al even op de markt. Op de redactie hebben we bijvoorbeeld geruime tijd de UD-501 en HA-501 (een DAC en hoofdtelefoonversterker) als referentie gebruikt.

De UD-501 was één van de eerste met DSD-ondersteuning aan een redelijk prijspunt en met een uitstekende geluidskwaliteit, onder meer geholpen door de dubbele DAC-constructie die intern de twee audiokanalen gescheiden hield.

Het model dat we hier bekijken is de UD-503, de opvolger van deze trendsetter. Maar het is meer dan een simpele upgrade.

,

“Gebouwd als een tank” is een uitspraak die je op veel hifi-spullen kunt toepassen. En ook op de Teac UD-503, net zoals bij zijn broers uit dezelfde reeks. In feite is de designtaal bij deze reeks zo trouw gevolgd dat je vlot pakweg een AX-501-versterker van vier jaar geleden kunt combineren met deze nieuwe DAC om een mooi minisetje te bouwen.

De UD-503 heeft dus weer een volledig metalen behuizing met twee zware metalen zijpanelen die vooraan eindigen in een handvat. Het geeft het toestel een wat ruwe uiterlijk die doet denken aan apparaten die in een rack moeten gemonteerd worden, al is dat hier niet de bedoeling.

Maar vergis je niet, de UD-503 is piekfijn afgewerkt. Draai maar eens aan de metalen volumeknop of verplaats de retro aan/uitknop. De Reference 5xx-reeks pronkt altijd met bescheiden afmetingen.

Zo is de UD-503 29 x 8,12 x 24,9 cm groot, zodat je dus een compacte hifiketen kunt bouwen. Maar hij is ook ideaal om naast je computer te plaatsen, wat gegeven die dubbele rol van DAC en hoofdtelefoonversterker geen slechte locatie is.

,

Nog even opmerken dat de UD-503 ten opzichte van zijn voorganger een iets duidelijkere witte OLED-display heeft gekregen. Dat is niet een enorme verandering of verbetering, maar bij het regelen van het volume wel handiger omdat het niveau nu groter wordt getoond.

Er is ook voor het eerst een remote meegeleverd, zodat je hem ook vanuit de zetel kunt bedienen. Dan zijn wat grotere cijfers ook praktisch.

,

Net zoals de UD-501 heeft de UD-503 een monaurale constructie. Dat betekent dat elk kanaal volledig gescheiden is, te beginnen bij de voeding en eindigend bij de output-stage. Er zijn dus ook twee DAC-chips, één voor elk kanaal. Voor de UD-503 wordt er overgestapt van Burr-Brown-DAC’s naar de AK4490 van Asahi Kasei.

Eén van de voordelen is dat deze chip werkelijk alles kan afspelen, zelfs quasi onvindbare DSD256-bestanden. Aan PCM-zijde slikt deze Teac alles tot 384 kHz / 32-bit. Teac opteerde ook voor deze DAC-chip, die bij AK geldt als een van hun topmodellen, omdat er zo weinig ruis present is. Alle vervorming zou onder -110 dB moeten zitten, quasi onhoorbaar.

Net zoals vele Japanse audiobedrijven is Teac een liefhebber van een zeer zuiver geluid, waarbij detailweergave van het hoogste belang is. Om dat te nuanceren zijn er een viertal digitale filters aanwezig die subtiel maar merkbaar de klank aanpassen. Dat is ook interessant om de UD-503 op een specifieke hoofdtelefoon af te stemmen. Onze enige klacht hier is dat je niet snel tussen de filters kunt wisselen.

,

De UD-503 komt met voldoende in- en uitgangen zodat je hem in heel wat scenario’s kunt inpassen. Zet je hem in als DAC voor je computer, dan is de USB type B-aansluiting diegene om voor te gaan. Je hebt ook een coaxiale en optische ingang als je dat verkiest, evenals een analoge ingang.

Vooraan is er een extra digitale 3,5 mm ingang voorzien (optisch/coaxiaal) voor wie bijvoorbeeld een betere muziekspeler wil aansluiten. Misschien was het leuk geweest om hier een extra USB-aansluiting te voorzien om een mobiel toestel digitaal aan te sluiten.

Wel voorzien – en dat zie je niet vaak op dit prijspunt – is een clock sync-ingang voor een externe klok. Een behoorlijk nichetoepassing is dat, maar bij high-end gebruik interessant om systeem met meerdere digitale componenten heel strak op elkaar af te stemmen.

Qua uitgangen heb je de keuze tussen ongebalanceerde cinch- en gebalanceerde drie-pens XLR. Helaas moet je echt wel kiezen. Je kunt niet audio langs beide wegen naar buiten sturen, al kun je wel via het menu-knop snel wisselen.

Een belangrijke stap vooruit bij de UD-503 is dat er nu twee hoofdtelefoon-uitgangen zijn die je in één van twee rollen kunt inzetten. Het aansluiten van een gebalanceerde hoofdtelefoon (met twee jacks) kan, maar ook twee aparte hoofdtelefoons.

Er is wel maar één volumeniveau, zodat je voor A/B-testing van hoofdtelefoons met verschillende impedanties met verschillende niveau’s zit. Spijtig, want bij het vergelijken van hoofdtelefoons is het gelijktrekken van het volumeniveau behoorlijk belangrijk. Maar goed, deze kritiek komt dan ook van een testredacteur. De doorsnee UD-503-gebruiker ligt er wat minder wakker van, vermoed ik.

,

Voor onze test hebben we vooral geluisterd naar de hoofdtelefoonuitgang. Hoewel je met XLR- en cinch-uitgangen opties genoeg om de UD-503 als voortrap te gebruiken voor een versterker met speakers, is de aanwezigheid van die twee 6,3 mm jacks vooraan een duidelijk teken dat deze Teac mikt op liefhebbers van hoofdtelefoons. De optie om te schakelen tussen parallelle en gebalanceerde modus is toch ook eentje dat enkel serieuze hoofdtelefoonfans aanspreekt. Let wel: in gebalanceerde modus kun je rekenen op 2 x 700 mW, terwijl je bij parallel gebruik van twee hoofdtelefoons ‘slechts’ 350 mW per kanaal mag ontvangen. Niet dat dit bepaald weinig is. Volgens Teac kan de UD-503 hoofdtelefoons van 16 tot 600 ohm aandrijven.

Een eerste test op de zuiverheid van een uitgang is een gevoelige in-ear aansluiten (in dit geval de Audio-Technica CKR10) en zonder muziek het volume open te draaien. Bij onze Sugden Masterclass HA-4 levert dat snel gebrom op, zelfs op volumes die je bij normaal gebruik zou hanteren. Bij de UD-503 oogst je echte stilte tot astronomische volumeniveaus. Dat is een teken van kwaliteit.

Twee zaken die we op de HA-501 zo handig vonden, missen we hier wel. Teacs toegewijde hoofdtelefoonversterker mute zich namelijk als je een nieuwe hoofdtelefoon insteekt. Dat is bijzonder handig om te voorkomen dat je je oren iets aandoet als je overschakelt van een heftig hifi-model (zoals de Sennheiser HD650 of een Beyerdynamic T1 van 600 ohm) naar iets hypergevoelig, zoals een mobiele hoofdtelefoon of IEM. Noem het een veiligheidsmaatregel, en eentje die ik persoonlijk bij de HA-501 al vaak op prijs gesteld heb. Belangrijker is dat je geen mogelijkheid hebt om de output aan te passen aan de impedantie van de hoofdtelefoon.

Als je de lijst van specificaties en mogelijkheden overschouwt, kun je niet anders dan concluderen dat de UD-503 een van de volledigste apparaten op zijn prijspunt is. Voer voor lijstjesfreaks dus. Maar moeten muziekliefhebbers er storm voor lopen?

Het korte antwoord is: “Ja”. Het wat langere antwoord is dat de bouw van de UD-503 met die keuze voor AK DAC’s je met veel inzicht naar muziek laat luisteren. Je mag de Teac niet beschuldigen van een klinische weergave, al is de zweem van warmte wel heel licht aangebracht. Zo combineert hij heel mooi met de HD 650 van Sennheiser. Schakel je over de HD 800, dan speel je best met de vier filterinstellingen om hem wat zachter te maken. Ik verkoos de SDLY SLOW-filter om de snaarinstrumenten bij ‘La Route’ van Angélique Ionatos toch net iets natuurlijker te laten klinken.

Bij de gesloten Shure SRH-1540 zit het helemaal goed, omdat die wat zachtere lage tonen door de hoofdtelefoon beter gecompenseerd worden. Zo wordt ‘Recomposed By Max Richter: Vivaldi, The Four Seasons:Spring 1’ van componist Max Richter heel wat leuker dan bij de HD 800. De UD-503 vraagt dus wel wat correcte matching, en dan kun je rekenen op een geluid van boven zijn prijsniveau.

,

Met de UD-503 levert Teac een bijzonder veelzijdige DAC af met een meer dan competent hoofdtelefoonluik. Hoewel Teac ook een analoge HA-501-hoofdtelefoonversterker in huis heeft, moet de UD-503 die niet hebben om nagenoeg elke hoofdtelefoon aan te drijven. Al is die HA-501 net wel een tikje warmer, dat wel. Zonder extreem analytisch te zijn, biedt de UD-503 bijzonder veel inzicht in de fijne details van muziek en serveert het elk liedje zoals het echt is.

Het is een perfect oplossing om je luisterervaring aan de computer naar een veel hoger niveau te tillen met één relatief kastje. De vele aansluitingen en uitgangen maken de UD-503 ook een ideaal middelpunt voor je hifi-set of installatie die zowel op speakers als hoofdtelefoon is gericht. 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.